Ensimmäinen talvimatka asuntoautolla Luostolle

Lumilautailu on meidän pesueen talven numero 1. laji mitä harrastetaan. Näinpä oli hyvin luontevaa, että ensimmäinen talvimatkoista suuntautui laskureissulle. Aiemmin emme vielä olleet testanneet autoa kunnon talviolosuhteissa, joten nyt olisi erinomainen sauma kokeilla käytännössä kuinka Gotilo selviytyy lumen, jään ja pakkasen saartamana.

Tällä kertaa matkalle ei lähtenyt mukaan polkupyöriä, vaan neljä kappaletta lumilautoja. Kaksi aikuisten mitat täyttävää ja kaksi lapsellisen kokoista. Lumilaudat sopivat juuri ja juuri auton ”takakonttiin”, eli kuskinpuolelta takaosan sivusta ladattavaan takaluukkuun. Korkeutta luukulla on n.30cm ja leveyttä n.100cm ja pituutta tilalla on auton leveyden verran. Pienellä änkeämisellä mukaan lähti myös lumilapio, jolla on hyvä tehdä lumitöiden lisäksi lumilauta hyppyreitä ja pihaharja, joka osoittautui tarpeelliseksi estämään koko keskuksen irtolumien kulkeutumisen sisälle villasukan pohjia kastelemaan. Lisäksi matkassa oli kypärät, monot, päälle puettavat laskuvarusteet ja paljon evästä, joten kaappitila alkoi olla ”hieman” kortilla. Autossa oli jo miun syksyn odotusajolta talvirenkaat valmiina, joten nyt tarvitsi vain siirtyä Rovaniemeltä Luostolle ( 136km ) ja etsiä majoitus, joka löytyi suoraan rinteiden juurelta. Ensimmäistä majoitus kertaa emme halunneet viettää puskaparkissa, vaan ihan sähköjohdon päässä.

Majoitusalue oli Caravan puisto Luosto, https://luosto.fi/yritys/lapland-hotels-luostotunturi-caravan-puisto . Täällä olemme majoittuneet melkein joka kerta Luostolla käydessä ( Muutaman kerran tosin olemme majoittuneet laskettelukeskuksen parkkipaikalla, kun alue olikin täynnä ). Majoituksen vuorokausihintaan alueella kuului kylpylä, joka on pieni, mutta pitkän laskupäivän jälkeen se tuntuu lihaksistossa taivaallisen hyvälle.

Jo kotipihassa Fiat 1.9td:n huomattavimmaksi huomioonotettavaksi ”talviominaisuudeksi” osoittautui huono kylmäkäynnistettävyys. En ihmettele, että tässä on valmiiksi lisänä lohkolämmitin ja benziini toiminen Ebersbächer. 20 minuuttia lohkolämmittimen päässä herättää koneen takaisin eloon -10°C pakkasella.

Tällä reissulla totesimme panostavamme seuraavaksi talvirenkaiden vaihtoon ( tai siis uudempaan kaliberiin ). Karavanpuistosta meille osoitettu paikka omasi 10cm lumikerroksen ja se oli pienen mäen päällä. Kolmennella vauhdinottoyrityksellä löysin juuri sopivan määrän vauhtia, että riittää juuri ja juuri parkkiin ilman, että vauhtia olisi ollut liikaa päätyäksemme vastapäätä olevaan penkkaan. Tämän harjoituksen innoittamana ostoslistalle löytyi uudet talvirenkaat ja lumiketjut. Painavan auton liukkaus pääsi hieman yllättämään siinä mielessä, että juuri näihin tiukempiin paikkoihin ujuttaessa pelivaraa ei ole liiaksi asti.

Olemme jo useamman vuoden ostaneet Super kausikortin Ounasvaaran hiihtokeskukselta ( Online palvelusta ). Se on ennakkohintaan ollut 250€ / puupää, eli meidän tapauksessamme hintaa tulee 1k€. Lippu käy Ounasvaaralle ( missä pääasiassa arkiviikoilla lasketaan ). Sen lisäksi lipulla pääsee Olokselle, Pallakselle ja Luostolle laskemaan. Aiemmin olemme käyneet päivästinttejä autolla Luostolla. 136km ajelee kyllä helposti aamulla Luostolle, mutta illalla rankan lautailupäivän jälkeen tuo 136km on massiivisen pitkän tuntuinen ajaa pimeässä koko kropan ja mielen huutaessa lepoa. Asuntoauto onneksi ratkaisee hyvin suuren osan tästä ongelmasta.

Asuntoautossa oli kiva istua ja levähtää pitkän laskupäivän jälkeen iltaa. Iltaruoka tuli hellalla ( Italianpataa ) ja joulun jälkeen konvehtirasia toimii hyvänä illanistumisnaposteltavana. Ison suosituksen arvoinen iltapeli on Dixit. https://www.lautapeliopas.fi/peliarvostelut/dixit/. Dixittiin on saatavilla lisäosia, jolloin peliin tulee vielä uusia kortteja. Peli vieläpä kehittyy mitä tutummaksi kortit tulevat ja mitä monipuolisempia ja kummallisempia vihjeitä pystyy kehittelemään. Tämä peli on melkein vakiovaruste kun lähdetään reissuille. Pari kertaa se on unohtunut avohyllylle ja liukkaan pakkauspintansa takia säikytellyt tipahtelemalla matkustaja osastossa Veikan ja Vernan päälle.

Hankimme heti ensimmäisellä asuntoautoreissulla 25metrisen karavaanari kaapelin ( 25metriä 3×2,5mm² 1x16A IP44 ) leirintäalueita varten. Onhan tuo todella näppärä kotipihassakin kytkeä adapterin ( Schuko -> CEE 0,5metriä ) kautta autotallin rasiaan kiinni, vaikka auto olisi toisessa nurkassa. Sähkökaapeleita ei saa käyttää kerällä. Vaikka pakkasta oli -15°C pintaan, niin silti kerällä ollut kaapeli oli saanut sulatettua itselleen asfalttiin asti ulottuvan paikan, vaikkei mitään sahara olosuhteita sisätiloihin oltu lämmitetty ( 19°C ). Sopivissa olosuhteissa aiheuttanee ison riskin lämmityslaitetta käytettässä. Jatkossa tullut aina avattua kaapeli kokonaan käyttöä varten, vaikka käytössä olisi vain jääkaappi. Asuntoautoilua varten on yllättävän pitkä ohjekirjainen ( jota ei taida kokonaisuudessaan olla mihinkään kansienväliin kirjoitettu ).

Sähkötolpan avaimen kävimme luovuttamassa sunnuntaiaamuna ja auton siirsin alueelta parkkipaikalle. Iltapäivälle kiristynyt -15°C pakkanen oli sellainen, että ilman Ebersbächerillä tapahtunutta n.20min esilämmitystä laskupäivän jälkeen auto ei todennäköisesti olisi suostunut käynnistymään. Sisätilat pystyivät oikein mukavan lämpöisenä kaasulämmityksellä, joten taukotuvassa oli helppo käydä lämmittelemässä, tai keittelemässä kaakaota ja kahvia.

Video ei ole tältä reissulta, vaan edelliseltä laskukaudelta, mutta paikkana Luosto ja laskijana naperot :D.

You may also like...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *